May 20, 2012

"Mama, ik heb honger.."




Mama, ik heb honger, mag ik een boterham?”, vroeg de kleine meid terwijl zij over haar buikje wreef.
Natuurlijk schatje”, zei mama, “wat wil je er op?”
Pindakaas met hagelslag”, antwoordde de kleine meid...
Sorry liefje, maar je kan maar één beleg op je brood”.
Doe maar pindakaas dan...”
Is mijn kamp in juni al betaald? De meester op school vertelde me dat ik niet mee kan als het niet voor volgende week betaald is”...
Ik heb de 'bewindvoerder' de brief erover al gegeven, ze zou kijken of er nog wat geld in het potje zat”... antwoordde mama terwijl zij zuchtend de boterhammen aan de kleine meid gaf...
Nederland op zijn kleinst, een tafereel waarvan er zich in ons 'rijke' land zich steeds meer (gaan) voordoen.
Alles naar verhouding, maar het is duidelijk dat (relatieve) armoede zich als een inktvlek over Nederland heeft verspreid, en het wordt nog veel erger.
Na de abjecte 'euforie' bij wat wij de “Kunduz coalitie” zijn gaan noemen was zogenaamd de 'redding' nabij.
In een typisch Nederlands staaltje 'old-school' 'achterkamertjes''paniek-politiek' Was besloten dat Nederland zich aan de 3% eis van 'Brussel' zou gaan houden in 2013...
Rutte en de Jager hadden in een klap het 'gezicht' in EU weten te redden... Niet van Nederland, maar vooral van zichzelf... (persoonlijk politieke downfall afgewend, met hulp van D66, VVD, CDA, GroenLinks en de Christen Unie..., or is it?)
Nadat met name de Jager zich tijdens de onderhandelingen in EU over het Griekse reddingsplan weer eens ouderwets het Nederlandse 'braafste' knaapje van de klas had getoond was het Griekse lot bezegeld.
Door de 'draconische' bezuinigingen die de EU als voorwaarden stelden om akkoord te gaan met het Griekse reddingsplan is Griekenland het eerste land in EU waar persoonlijke armoede de standaard wordt voor het grootste deel van de bevolking de komende jaren...)
Vandaag in het nieuws: Obama: “alle G8 leiders zijn het erover eens, groei en banen zijn de eerste prioriteit!”
Dit wil dus eigenlijk zeggen dat zelfs op dat niveau wordt ingezien dat het 'Kunduz-akkoord' onnodig, zelfs onwenselijk is om de huidige crisis het hoofd te bieden (!?)
Ik ben benieuwd hoe de 'Kunduz heren en dames' zich hier weer uit weten te kletsen... Op het akkoord waren immers zonet pas de 'puntjes op de i' gezet.
Of misschien zetten ze ondanks, Obama en de overige G8 leiders' advies om toch vooral niet de economieΓ«n stuk te bezuinigen wel stug door...
Gezichtsverlies? Common sense? Eerlijke politici? Nederland op zijn grootst?
Ik zeg: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele...” Maar ja, daar moet je wel een hart en een eerlijke mindset voor hebben... 

No comments: